Zou het niet prettig zijn als je kon schrijven zonder te zuchten? Zou je niet trots willen zijn op wat je geschreven hebt, namelijk een tekst waarin je het vakmanschap en de persoonlijkheid van je onderneming terugleest? Op een toon die je klanten aanspreekt en overtuigt?
Ik leer je dat schrijven over jezelf of je bedrijf vooral neerkomt op het afleren van verkeerde gewoontes. Gewoontes die je dacht dat nodig waren – dit hoort toch gewoon zo als je schrijft voor klanten?
De doorbraak: weg met die sluier van saaiheid
Het is als trainer altijd een mooi moment als ik de doorbraak zie bij de cursisten: zo leuk en makkelijk kan het dus zijn, schrijven!
Uitspraken die ik hoor, zijn:
‘We hebben de klant altijd te formeel benaderd! We hoeven ons niet te beperken tot droge productbeschrijvingen – wat we doen is interessant, waarom daar niet voor uitkomen?’
‘We kunnen de sluier van saaiheid wegtrekken… we gebruiken woorden die we in een normaal gesprek met de klant ook gebruiken. We durven meer en we winnen er sympathie mee.’
Goed en effectief schrijven is makkelijker en leuker dan je denkt. Maar je moet wel even flink met je neus op de feiten gedrukt worden. En een reeks oefeningen doen die je gewoontes blijvend veranderen.
Verdeeld over oktober en november 2015 heb ik drie sessies van 2,5 uur gehad met Erik. Deze sessies bestonden uit een gedeelte theorie en een gedeelte praktijk. Dankzij de kritische blik van Erik en zijn enthousiasme voor tekst en taal, schrijf ik nu compacter en heb ik een beter besef van hoe anderen mijn teksten lezen. – Ties Corten, planschrijver bij Inter Tender Consult
Wat je opsteekt
Je leert schrijven voor het internet maar de lessen zijn toepasbaar op andere tekstvormen zoals tenders en jaarverslagen. Bijvoorbeeld:
- Interessante cases uit het land der tekstschrijvers. Bijvoorbeeld: Hoe een A/B-test van een nieuwsbrief aan notarissen ons iets leerde over het soort taalgebruik dat werkt.
- De essentiële gewoonte die goede schrijvers onderscheidt van mindere.
- Technieken om te laten ‘plakken‘ wat je te zeggen hebt. Want een idee kan nog zo goed en waar zijn, als je het niet verpakt op een manier die blijft hangen, gaat het verloren. Gebaseerd op het boek Made to stick.
- Twee basisregels die elke tekst beter maken. Ik heb deze als huisstijl bij Essent geïntroduceerd, in het jaar dat ik voor de afdeling Online werkte. Door deze twee regels toe te passen, heb je 80 procent van je winst binnen.
- Hoe het vertellen van een verhaal je geloofwaardigheid en integriteit vergroot. Toepasbaar op LinkedIn, Over ons-pagina’s, voorwoorden, en meer…
- De basisfout die bijna iedereen maakt bij het schrijven van een alinea. En hoe de oplossing ligt in helder denken en een simpele schrijfregel. Houd jezelf en je lezers bij de les.
- Wat happy talk is en hoe je deze manier van schrijven moet mijden als de pest.
- Waarom concreet taalgebruik altijd wint van abstract jargon – en waarom je dus nooit meer ‘integrale aanpak’ moet schrijven.
- Welke goede tekstuele gewoontes je kunt overnemen van pioniers op het internet als Google, Facebook en Twitter.
En meer…
“Ik merkte dat mijn teksten pakkender zijn geworden, zelfs e-mails. Het is ook gewoon leuk om te doen: het geeft echt een kick dingen weg te strepen. Je merkt dat je dingen bondiger op kan schrijven.” – Sylvia Kilsdonk, communicatieadviseur Waternet
Wat levert het op?
Na de workshop…
– Kunnen je collega’s en jij compacter schrijven: dit is handig bij webteksten maar ook bij ‘papieren’ documenten die aan een bepaalde maximale lengte gebonden zijn.
– Is schrijven laagdrempeliger en makkelijker. Je schrijft met meer zelfvertrouwen, met je eigen stem. Het weggooien van het keurslijf is bevrijdend en geeft je energie.
– Gaan je teksten zich uitbetalen. Klanten voelen het als je teksten geschreven zijn met je hart, vanuit een integer standpunt en zonder terughoudendheid en valse bescheidenheid. De band die je zo creëert, zorgt ervoor dat je klanten je eerder benaderen. Je online persoonlijkheid klopt met hoe ze je kennen uit het echte leven.
– De tekst die we tijdens de workshop schrijven over wat jouw bedrijf goed maakt, kun je op allerlei manieren hergebruiken. De eindopdracht is het schrijven van een bedrijfsprofiel in de vorm van een LinkedIn summary, missie of Over ons-pagina. Heb je deze tekst eenmaal op papier – en ik becommentarieer deze en perfectioneer deze met je – dan kun je deze, met kleine wijzigingen, bij allerlei gelegenheden hergebruiken om je producten te verkopen.
Over mijn workshop
Ik heb de workshop gegeven aan onder andere IT-bedrijven en consultancybedrijven die tenders voor bouw en infrastructuur schrijven (bijvoorbeeld Inter Tender Consult).
“Erik geeft een workshop die blijft plakken. Tijdens de inspirerende sessie hebben we samen gewerkt aan nieuwe pakkende teksten voor onze website. Daarnaast hebben we meer geleerd over de achtergronden van schrijven voor het internet. Een erg leuke en verrijkende ervaring.” – Charles Smeets, consultant sustainability Primum
De cursus bestaat uit twee dagdelen van 4 uur. Ik lever per e-mail gedetailleerde feedback op de tussenopdracht tussen de dagdelen en help je bij de eindopdracht: een tekst over jullie onderneming die helemaal goed voelt.
Data
Neem voor data contact met mij op.