Zeker, de bezoekers van je LinkedIn-profiel willen zien wat je kan. Een potentiële nieuwe werkgever of opdrachtgever ziet graag een paar concrete resultaten die je geboekt hebt in verschillende functies.
Maar… dat is geen reden om mensen dood te vervelen met standaard kretologie over hoe ‘gemotiveerd’, ‘creatief’ en ‘gedreven’ je bent!
Ik druk mijn klanten op het hart om écht iets van zichzelf te laten zien in de summary. Zo komen ze tot leven, worden ze geloofwaardig en.. vermaken zij ook gewoon hun lezers.
Ook op het werk hebben we namelijk het liefst te maken met mensen die ons boeien, aan het lachen maken of inspireren. Begin daar dus al mee op je LinkedIn-profiel. Het vergroot de kans dat mensen je een bericht sturen of uitnodigen voor een gesprek.
Hoe laat je iets van jezelf zien? Simpel. Mensen lezen het liefst verhalen. Een verhaal trekt de aandacht en maakt geloofwaardig en memorabel wat je vertelt. De trend van storytelling van de laatste jaren is dan ook volkomen terecht.
Maar welk verhaal?
Vertel niet zomaar een willekeurig verhaal, maar een korte anekdote die laat zien dat jij als het ware voorbestemd was om dit werk te doen. Doe jij werk dat past bij jou? Dan is de kans groot dat er zulke anekdotes te vinden zijn in je verleden. Het maakt niet zo veel uit of je een verhaal vertelt van een paar jaar geleden of van toen je 11 was.
Een paar voorbeelden
Als tekstschrijver help ik vrienden, collega’s en klanten vaak bij hun LinkedIn-teksten. Een paar voorbeelden van mini-verhaaltjes die we samen opgroeven:
1. Voor een vriend van me, die manager Corporate Social Responsibility is van een groot bouwbedrijf.
Ik heb duurzaamheid altijd al interessant gevonden en vind het leuk om mensen bij elkaar te brengen rond dit thema. Als jongetje richtte ik al het ‘leger ter bescherming van bos en dieren’ op. Met klasgenoten liepen we met vuilniszakken door het bos en verzamelden rommel.
2. Voor een oud-collega van me, online specialist bij een energieleverancier:
Ik ben online actief sinds de tijd dat ongevraagd e-mail versturen nog prima en legaal was (guilty ;-), de tijd dat Netscape dé browser was en apps en programmatic marketing niet bestonden.
3. Voor een oud-collega, online marketeer/consultant:
Toen ik een jaar of vijftien was, kwam ik vaak bij de cd-winkel in het dorp. De verkoper kende mijn smaak zo goed, dat ik een groot deel van mijn collectie nu nog kan herleiden tot onze gesprekken. In mijn eigen werk als consultant streef ik naar zo’n waardevol klantcontact. Klanten zijn geen ‘resources’; ik wil iets voor hen betekenen en een band opbouwen.
Zie je wat deze ‘verhalen’ doen? Ze zetten iemands persoonlijkheid neer op een manier die verder gaat dan het plakken van een etiket. Ze zorgen voor reliëf, voor waarachtigheid, voor geloofwaardigheid.
Durf je dit aan?
Zolang het voor jou heel comfortabel voelt, vindt de lezer het slaapverwekkend. Stel jezelf daarom de volgende vraag. Vind je het plaatsen van de anekdote een beetje eng? Dan ben je warm. Vraag je je af of dit verhaal wel in een sollicitatiebrief of LinkedIn summary past? Dan zit je juist in de goede richting.
Deel me, schrijf me
Ben je ook teleurgesteld in de teksten die je tegenkomt op LinkedIn? Deel deze post dan. Misschien brengen we mensen op een idee 🙂
Heb je hulp nodig bij het schrijven van een goed LinkedIn-profiel? Volg me dan op LinkedIn. Ik post vaker over dit onderwerp.
Geef een reactie