Het lauwe onthaal van hun Facebook posts is vaak even wennen voor communicatie-afdelingen. “Goh, slechts 2 likes voor ons bericht ‘Filiaal in Zoetermeer feestelijk geopend door locoburgemeester.’ En de sales pitch ‘Nieuwe lijn wasrekken nu in meerdere kleuren’ viel ook een beetje dood.” Waaraan moeten posts en tweets voldoen om wél likes, comments en retweets te scoren?
Wil je bericht scoren, dan moet het een sterke, positieve emotie oproepen. Het woord emotie komt van movere in het Latijn: bewegen. Op Facebook bewegen mensen door likes, shares en retweets. Je volgers komen niet in beweging voor een post die ‘wel een beetje interessant’ is.
Collega’s als testpanel
Twijfel je of jouw kandidaat-bericht die sterke emotie wel oproept? Probeer dan eerst bij jezelf te voelen wat het bericht met je doet. Voel je echt iets? In je hart, maagstreek of lachspieren? Vraag dan een paar collega’s om hun eerste, oprechte reactie. Is die: ‘mwa, gaat wel’, dan zal je bericht niet scoren.
Niet alle sterke emoties willen we delen. Wat bijvoorbeeld te denken van seksuele opwinding? Is ‘Sex sells’ dan geen oude saleswijsheid? Maar hier geldt toch: ‘Sex isn’t sharable’. Hoeveel mensen ken jij die op Facebook bepaalde filmpjes-voor-volwassenen delen?
We moeten dus op zoek naar positieve emoties die mensen graag delen. Hier zijn drie soorten berichten die daarvoor zorgen.
1. Iets Grappigs
Mensen hebben de onbedwingbare behoefte om een lach te delen. Bij grappige berichten moet je natuurlijk niet denken aan het genre belgenmoppen. Denk eerder aan rake, grappige observaties of satirische cartoons of gephotoshopte plaatjes.
Hema laat zien dat je een visueel grapje kunt combineren met je merksymbool én de actualiteit (zie beneden).
2. Iets Groots
Alles wat het gevoel ‘Wow, moet je dat zien!’ oproept. Dit kan letterlijk iets groots zijn. Heb je als energiebedrijf een enorm windmolenpark in bedrijf genomen? Die spectaculaire foto’s zullen vast goed scoren.
Grootsheid kun je ook figuurlijk opvatten. Volgers maken elkaar graag deelgenoot van geweldige of ontroerende prestaties. Iets wat de grootsheid of goedheid van de mens laat zien.
Natuurlijk heeft je bedrijf niet elke dag een grootse prestatie om de aandacht op te vestigen. Maar er zijn een paar manieren om deze emotie in wat lagere dosis te injecteren. Betrek in je bericht:
- De actualiteit. Een wat afgesleten begrip, maar denk aan grote gebeurtenissen in de categorie olympische medailles van landgenoten en maanlandingen. Het gaat daarbij niet om het ‘nieuws’ maar om het opnieuw ervaren en delen van het goede gevoel.
- Een groot merk. Een groot merk of een grote naam wekt vertrouwen en bewondering op. Welk artikel zou je eerder lezen, een met de titel ‘3 handige presentatietechnieken’, of ‘3 presentatietechnieken die Steve Jobs met succes gebruikte’?
- Het weer! Het weer is per definitie een ‘gedeelde’ ervaring. Mensen raken er niet over uitgepraat. Ben je ijsfabrikant en is het de eerste mooie zomerdag? Drie keer raden waarover je een bericht plaatst. Social content maken is helemaal niet zo moeilijk soms :))
Het is altijd goed om in je post aan te sluiten bij het collectieve gevoel dat er heerst. Het standpunt van waaruit je schrijft is dan namelijk niet een standpunt van zenden – ‘Wij bedrijf X gaan jou iets over onszelf vertellen’, maar van delen: ‘Dit is onze gemeenschappelijke ervaring’.
3. Iets met de Groep
Mensen willen deel uitmaken van iets, meewerken aan iets. Geef ze die kans: ‘Make a baby with your followers’. Stel een vraag, leg een keuze voor, laat iets raden, laat hen een onderschrift verzinnen bij een foto.
Het heet niet voor niets social media: de mening van je klanten/volgers doet er echt toe. Zij vinden het leuk om mee te denken met de producten die jouw bedrijf maakt.
Bonus vierde G: Gratis
Bovenstaande 3 G’s prikkelen sterke emoties. Eén emotie heb ik buiten beschouwing gelaten: hebzucht. Als je iets weggeeft of iets verloot, dan ben je plots het populairste jongetje van de klas. De vraag is natuurlijk hoe tijdelijk deze populariteit is. Veel bedrijven geven klanten de kans iets te winnen in ruil voor een like voor hun bedrijfspagina. Dit is een ‘transactie’ die uiteraard wat minder verheffend is dan bovenstaande drie emoties. Maar zeker een factor om rekening mee te houden.
Het grotere geheel: waarom eigenlijk likes?
Het scoren van likes door het ‘injecteren’ van bovenstaande 3 G’s is maar een stukje in de puzzel van een volwaardige social content-strategie. In zo’n strategie passen ook berichten die niet per se scoren. Soms heb je minder goed nieuws, over bijvoorbeeld een storing van een online klantensysteem. Je helpt jouw klanten met zo’n melding, zonder dat ze massaal op like klikken.
Ook moet je een afweging maken over hoever je af wilt dwalen van je eigen merk of product. Je zult vast scoren met die dagelijkse photoshop van Kakhiel, maar wat heeft dit te maken met jouw product?
Hoewel het dus niet goed is om je blind te staren op likes, is het denk ik een heel belangrijke maatstaf. Een like betekent echt iets, je kunt er nooit te veel van krijgen. In tegenstelling tot hun geld, dat klanten je vaak met tegenzin geven, is een like volkomen vrijwillig en echt een teken van een goed gevoel dat jouw bedrijf heeft veroorzaakt. Ik heb zo’n vermoeden dat dit veel waard is in termen van loyaliteit.
Achtergrond
Ik heb voor dit artikel geput uit mijn ervaring als content manager bij Essent, waar ik sinds mei 2012 ook verantwoordelijk ben voor de virality (populariteit) van Essents Facebook posts. Dank aan social media manager Ienke de Vrieze voor het sparren over eigenschappen van goede content.
Tot slot: don’t beg
Ga niet smeken om likes: zie Condescending brand page: parodieën op facebook posts van bedrijven die manipuleren en smeken om likes.
Dit artikel verscheen, in iets gewijzigde vorm, op 24 september 2012 op Frankwatching: Breng je fans in beweging: 3 soorten Facebook content die likes opleveren.
Geef een reactie